Akta perancangan Bandar dan Desa 1976 juga membolehkan Pihak Berkuasa
Negeri mengadakan kaedah-kaedah bagi maksud memperuntukan kelas-kelas
penggunaan tanah dan bangunan atau bahagian-bahagiannya.Secara amnya Pihak Berkuasa Negeri yang akan meluluskan pembangunan
khususnya diperingkat negeri. Terdapat beberapa prosedur yang terlibat dalam
kelulusan pembangunan tanah. Prosedur ini adalah kombinasi peruntukan di dalam
Kanun Tanah Negara 1965 (Akta 56) dan Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976
(Akta 172) yang biasa digunakan oleh negeri-negeri di semenanjung malaysia kecuali
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya. Berbeza dengan wilayah
persekutuan ini mereka menggunakan peruntukan akta masing-masing iaitu Akta
Perancangan Wilayah Persekutuan 1982 (Akta 276) dan Akta Perbadanan Putrajaya
1995 (Akta 536). Jadi bagi mereka yang mengemukan permohonan dalam mendapatkan kebenaran
merancang, mereka perlu melalui lima peringkat utama dalam prosedur permohonan
pembangunan tanah.
i.
Peringkat pertama Permohonan
Kelulusan Dasar Pembangunan ataupun kelulusan ubah syarat (di bawah seksyen 124
Kanun Tanah Negara)
Kelulusan dasar adalah di mana pihak berkuasa
negeri memberi kelulusan secara dasar terhadap sesuatu cadangan pembangunan
setelah pihak berkuasa negeri berpuas hati bahawa cadangan pembangunan tersebut
telah mematuhi dasar kerajaan negeri serta rancangan pemajuan bagi kawasan
tersebut. Ia juga dapat membantu pemohon mengenalpasti langkah-langkah atau
tindakan yang perlu diambil selanjutnya. Pada peringkat kelulusan dasar
pembangunan ini, hanya melibatkan proses ubah syarat tanah. Permohonan yang
dibuat di Pejabat Tanah Daerah akan melalui pula peringkat-peringkat seperti :
a) Pejabat Tanah Daerah menerima permohonan untuk ‘ubah syarat’
b) Pejabat Tanah Daerah akan membuat laporan penuh mengenai tanah pemohon
c) Pejabat Tanag Daerah akan merujukkan permohonan kepada jabatan-jabatan
berkaitan
d) Pejabat Tanah Daerah menyedia dan mengemukakan laporan untuk
pertimbangan pihak berkuasa negeri
e) Menyampaikan keputusan permohonan kepada pemohon
f) Penyediaan memorandum untuk tindakan pihak berkuasa pendaftaran
berkenaan
g) Membuat catitan, pembatalan atau kemasukan di dalam dokumen hakmilik
ii.
Peringkat kedua ialah permohonan
kebenaran merancang (di bawah seksyen 21(1) Akta 172)
Setelah kelulusan dasar pembangunan
diperolehi,pemohon dikehendaki mengemukakan permohonannya kepada pihak berkuasa
perancang tempatan untuk mendapatkan kebenaran merancang. Permohonan kebenaran
merancang dibuat mengikut cara yang ditentukan di dalam kaedah-kaedah
pengawalan perancangan (Am) Akta 172. Maklumat serta dokumen-dokumen yang perlu
disertakan berbeza-beza mengikut pihak berkuasa perancang tempatan.
iii.
Peringkat ketiga ialah permohonan
pecah sempadan / penyatuan / pecah bahagi (di bawah seksyen 136 Kanun Tanah
Negara)
Setelah kelulusan kebenaran merancang diberi
oleh pihak berkuasa perancang tempatan, permohonan berkaitan seterusnya akan
dibawa ke Pejabat Tanah Daerah untuk mendapatkan kelulusan muktamad ubah syarat
dan kelulusan pecah sempadan. Pemohon perlu menyediakan pelan prahitungan oleh
Juruukur tanah berlesen berdasarkan kepada pelan susunatur yang telah
diperakukan oleh Jabatan Perancangan Bandar dan Desa. Pejabat Tanag Daerah akan
menyediakan satu laporan berkenaan permohonan berkaitan untuk dihantar kepada
Pengarah Tanah dan Galian dan dibawa ke Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
Disini Pihak Berkuasa Perancangan Negeri akan meneliti setiap permohonan bagi
mendapatkan kelulusan
iv.
Peringkat keempat ialah permohonan
kelulusan pelan bangunan (di bawah seksyen 70 Akta 133)
Sebelum kerja-kerja pendirian bangunan
dimulakan, kelulusan pelan bangunan perlulah terlebih dahulu diperolehi bagi
memastikan bangunan yang didirikan adalah mematuhi piawaian dan garis panduan
yang telah ditetapkan. Di peringkat ini permohonan hendaklah dihantar ke
Jabatan Bangunan pihakberkuasa tempatan. Seperti juga permohonan kebenaran
merancang. Permohonan kelulusan pelan bangunan juga perlu dirujuk ke
jabatan-jabatan teknikal untuk mendapatkan ulasan dan perakuannya. Pihak
berkuasa tempatan akan mempertimbangkan ulasan dan perakuan dari jabatan-jabatan
teknikal yang telah dirujuk dan membawa permohonan berkenaan ke Mesyuarat
Majlis Penuh Pihak Berkuasa Tempatan untuk dipertimbangkan. Pihakberkuasa
tempatan seterusnya memaklumkan keputusan yang dibuat oleh Mesyuarat Majlis
Penuh kepada pemohon.
v.
Peringkat kelima berkenaan
permohonan kelulusan sijil kelayakan menduduki (di bawah undang-undang kecil
27, Undang-undang kecil bangunan seragam 1984)
Setelah kelulusan pelan bangunan diperolehi,
pemohon dikehendaki membuat permohonan untuk kelulusan sijil kelakan menduduki.
Kelulusan ini adalah perlu bagi memastikan sesuatu bangunan yang telah dibina
adalah diperakui selamat oleh pihakberkuasa tempatan untuk digunapakai dan
diduduki. Kelulusan ini adalah diperlukan bagi apa jua jenis bangunan seperti
yang telah ditetapkan di bawah Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133).
Kelulusan sijil kelayakan menduduki akan diberikan setelah pihakberkuasa
tempatan berpuashati dengan bangunan yang didirikan dan mendapat perakuan
daripada jabatan-jabatan teknikal yang dirujuk.
Kesimpulannya, dalam setiap peringkat ini jelaslah bahawa peranan
pihak berkuasa negeri ini sangat penting
dan mereka ini mempunyai kuasa dalam memberi kelulusan sesuatu permohonan
kebenaran merancang. Dengan adanya majlis pihak berkuasa negeri ini perancangan
sesebuah negeri khususnya dapat dipantau supaya seimbang. Hal demikian kerana
setiap daerah mempunyai pihak berkuasa tempatan sendiri dan mereka ini juga
mempunyai syarat-syarat atau kaedah mereka sendiri. Oleh itu, pihak berkuasa
negerilah yang akan menyeragamkan perlaksanaan pembangunan bagi negeri
masing-masing. Maka nanti tidak timbul pula masalah ketidakseimbangan
pembangunan atau kelestarian pembangunan. Penerimaan pembangunan nasional yang
berimpak besar juga akan dilaksanan oleh pihak berkuasa negeri dalam Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri bagi memastikan hasrat kerajaan persekutuan untuk
memajukan negara Malaysia.
No comments:
Post a Comment