Antara faktor-faktor yang
mendorong untuk melancong adalah:
Tarikan
Tarikan dari
segi fizikal seperti senibina bangunan akan dapat menarik minat orang ramai
melancong di sesebuah kawasan. Oleh itu
faktor yang paling kuat untuk menarik
orang ramai dan pelancong datang ke sesuatu tempat adalah kerana senibina
bangunannya yang unik dan menarik . Selain tarikan fizikal seperti bangunan,
tarikan dari segi acara yang terdapat di sesebuah pusat pelancongan juga
merupakan salah satu ciri terbaik sesebuah pusat pelancong dalam menonjolkan “niche product” di kawasan itu.
Aktiviti
pertunjukkan dan acara yang disediakan
Di samping itu juga, tarikan dari
segi acara akan menyebabkan pelancong mengulangi lawatan ke sesebuah pusat
pelancongan. Sebagai contohnya, menggiatkan acara sedia ada di pusat pelancongan seperti Japanese Film Show,
Dance, Gasing/Pantun, Dikir Barat. Ia bukan sahaja memperkenalkan budaya kepada
penduduk dan orang ramai malahan menjadi keunikkan kepada pelancong daripada
luar negara.
Perkhidmatan
dan utiliti yang terdapat dalam kawasan kajian
Dalam pada itu, sesebuah pusat
pelancongan perlu menyediakan atau memberi perkhidmatan dan fasiliti secara
sempurna untuk menarik para pelancong. Sesebuah pusat pelancongan perlu
sentiasa peka dengan kumpulan pelancong yang datang. Perkhidmatan dan utiliti
di kawasan pelancongan itu mestilah mencukupi bagi menampung jumlah para
pelancong yang datang ke kawasan tersebut.
Faktor penyediaan
Produk-produk Pelancongan yang berdaya maju
Melaksanakan
produk-produk pelancongan yang benar-benar berdaya maju dan akan menjadi
tarikan pelancong selaras dengan dasar pelancongan negara dan garis panduan
penyediaan projek . Penyediaan produk-produk pelancongan yang mempunyai
kelainan dan unik akan menarik ramai para pelancong dari dalam mahupun luar
negara.Membelanjakan peruntukan pembangunan produk-produk pelancongan yang
disediakan secara optimum berdasarkan perancangan yang telah ditetapkan
Faktor pertumbuhan
dan kemajuan produk-produk pelancongan
Kemajuan produk pelancongan akan menyebabkan
kawasan tersebut mudah untuk menarik para pelancong dan orang ramai.
Kewujudan produk pelancongan yang bertaraf antarabangsa seperti di Australia
dan Beijing, China telah mewujudkan
peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan di situ. Sebagaimana menurut B.
Pirjevic (1989), sektor pekerjaan di bidang pelancongan tidak memerlukan kemahiran dan kelulusan yang
tinggi kerana tersedianya latihan sambil bekerja. Para pelancong akan mula
mencari pekerjaan dalam bidang tersebut sekiranya kawasan itu maju dari segi
produk yang ditonjolkan kepada para pelancong dan orang ramai.
Kewujudan
aktiviti dan produk pelancongan di
sesebuah kawasan sememangnya membawa kepada pertumbuhan dalam pelbagai jenis
sektor dalam proses pembangunan di kawasan-kawasan sekitar secara amnya. Hasil
daripada perkembangan aktiviti pelancongan tersebut wujudnya pelbagai fsektor
perkhidmatan seperti wujudnya rumah-rumah rehat, hotel, servis, perniagaan
kraftangan selain pertumbuhan pusat atau agen-agen pelancongan. Hasil daripada
pertumbuhan pelbagai sektor yang berikut, peluang pekerjaan akan berjaya
diwujudkan kepada pelbagai lapisan masyarakat. Pembangunan dan permintaan
pembangunan pelancongan ini disebabkan peluang pekerjaan yang menjamin taraf
hidup penduduk tempatan juga.
ctrl+c n boleh copy...sorry...tq yawww....
ReplyDeleteIts ok..
Delete